آساب

Cylindrical tube H8

لوله سیلندری H8 دو پلیشه

 

 

لوله سیلندری نوع خاصی از لوله‌های فولادی می‌باشند که به طور اختصاصی برای ساخت جک های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله سیلندری یکی از انواع لوله‌های بدون درزSeamless می‌باشند.

ساخت لوله‌های سیلندری از فولاد با جنس ST52 که سختی و استحکام مناسبی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. میله‌های با این جنس در کوره‌های مخصوصی در دمای بالا پیش گرم می‌شوند. تا شکل پذیری آن‌ها افزایش پیدا کند.، سپس یک ابزار مخروطی به عنوان سوراخ کننده در مرکز میله فولادی سوراخی ایجاد می‌کند. همزمان به کمک غلطک‌های مخصوصی ضخامت و قطر خارجی لوله تنظیم می‌شود و یک ماندرل (سنبه) در درون لوله مانع از اعوجاج لوله سیلندری می‌شود. 

برای ساخت لوله های سیلندری یک مرحله کشش سرد نیز انجام می‌شود. این مرحله در دمای پایین انجام می‌شود و باعث می‌شود سطح درونی لوله صاف تر شود. با توجه به نوع کاربرد لوله‌های سیلندری سطح درونی آنها باید عاری از هر گونه پستی و بلندی باشد. بنابراین پس از تولید بدنه لوله سیلندری برای رسیدن به خواص نهایی به یکی از روش‌های هونینگ‌کاری (Honing Process) یا سنگ زنی ساچمه‌ای (Roller Burnished Process) به بهترین خواص سطحی می‌رسند.

هونینگ کاری در واقع یک روش ماشینکاری سایشی می‌باشد که درون لوله‌های سیلندری انجام می‌شود. تا تمامی پستی بلندی‌های میکروسکوپی آن نیز از بین برود. لوله های تولید شده با این روش را با نام لوله سیلندری H8 می‌شناسند.

در روش سنگ زنی ساچمه ای با استفاده از ابزار خاصی که مجهز به چند عدد ساچمه می‌باشد، با چرخش این ابزار درون لوله زبری سطح از بین می‌رود و سختی سطح نیز افزایش پیدا می‌کند. لوله‌های تولید شده به این روش، لوله سیلندری H9  شناخته می‌شوند.

ابعاد و کاربرد

قطر خارجی لوله‌های سیلندری پرکاربرد از 50تا 250 میلیمتر می‌باشد، همچنین قطر درونی لوله سیلندری 400 تا230 میلیمتر می‌باشد، اختلاف قطر خارجی و داخلی نشان دهنده ضخامت لوله سیلندری می‌باشد و هرچه ضخامت لوله بیشتر شود تحمل فشار لوله‌ها بیشتر می‌شود. همچنین لوله‌های سیلندری در شاخه‌های 6 تا 10 متری تولید می‌شوند و قابلیت برش زدن را دارند. این لوله‌ها در ساخت جک‌های هیدرولیکی جرثقیل‌ها، ادوات راه سازی و عمرانی، ماشین آلات کشاورزی، جک دستگاه‌های پرس و کاربردهای ازین دست کاربرد دارد. 

لوله سیلندری چیست

 

به طورکلی، لوله‌های سیلندری، لوله‌هایی با ضخامت بالا هستند و از ویژگی‌های این لوله‌ها می‌توان به تحمل فشارهای بالا، سطح داخلی براق و صیقلی، مقاومت در برابر هرگونه نشست اشاره کرد. این لوله‌ها پس از فرآیند ساخت تحت عملیات کشش سرد قرار می‌گیرند و در نتیجه، خواص بهتری را ارائه می‌دهند. لوله فولادی یکپارچه و بدون درز به طور گسترده ای در بخش های نفتی، شیمیایی، دیگ بخار، نیروگاه، کشتی سازی، ساخت ماشین آلات، خودرو، حمل و نقل هوایی، هوافضا، انرژی، زمین شناسی، ساخت و ساز و نظامی و سایر بخش ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به طور معمول، در ساخت این لوله‌ها  از فولاد ST52  استفاده می‌شود، که در ادامه بررسی فنی این نوع لوله  به طور کامل آورده شده است:

کاربرد 

 

•    ساخت جک هیدرولیک، صنعتی، پنوماتیک
•    صنایع ساخت خودرو
•    ساخت سیلندر های خاص
•    دستگاه کشاورزی
•    تجهیزات ورزشی
•    تجهیزات پزشکی

این لوله‌های سیلندری معمولا از فولادهای طبق DIN ST52 به صورت بدون درز ساخته می‌شود. لوله‌های فولادی بدون درز مقاومت بیشتری در برابر فشار نسبت به لوله‌های جوش داده شده. از خود نشان می‌دهند و خواص بهتری را ارائه می‌دهند.

فرمول فشار طراحی 

 

در ادامه فرمول مربوط به طراحی فشار در لوله ‌های سیلندری آورده شده است و واحدهای مربوط به آن معرفی شده است.

P= (200*( Y/S)* (t/1.11)) / (di+ (2t/1.11))

P  : فشار طراحی (کیلوگرم بر سانتی متر مربع)
Y  : استحکام تسلیم (کیلوگرم در میلی متر مربع)
T  : ضخامت دیوار (میلی متر)
S  : ضریب ایمنی
Di :  قطر داخلی (میلی متر)

فهرست